aa

aa

Friday 29 July 2011

AMY BOOKS OF LIFE PART-15

(My Fist Step)

                Hari Jumaat tiba seperti yang dinantikan. Aku melangkah yakin mamasuki Shah Putra Engineering Berhad. Seawal jam sembilan pagi aku dihulurkan berberapa helai surat dan borang yang perlu aku isikan.  Selesai mengisi boring-borang yang diserahkan, aku di bawa menemui Personel Manager.

                “Saya kenalkan, ini Cik Suzana.” Alangkah terkejutnya aku. Kak Suzana anak Nek Jah sedang berada dihadapan aku. Sungguh elegan dengan fasyen kebaya nyonya pendeknya berwarna merah jambu. Aku terkedu tak terkata apa begitu juga Kak Su.
            “Su, aku serahkan Amy pada kau. Train her while you have time. En. Hariz cakap masa dia limited since EN. Hariz nak outstation next week.” Puan Halimah menerangkan serba ringkas kehadiran aku disitu. Aku hanya tertunduk. Dari riak wajah Kak Su, aku tahu dia kurang suka akan kehadiran aku disini hari ini.
            “Well Amyliana. Saya harap rahsia ni hanya kita berdua yang tahu. Saya tak mahu awak ungkit atau bercerita dengan sesiapa tentang hubungan kita.” Seperti yang aku agak, Kak Su telah pun member amaran.  “Even not our parent.” Begitu sekali reaksinya bila melihat aku disini. Nampaknya kami terpaksalah berlakon tak pernah kenal mulai detik ini.
            Penerangan dimulakan dengan penerangan ringkas mengenai etika kerja, perhubungan awam, dan etika berpakaian. Aku juga diajar cara berusan dengan baik dan mesra sesame rakan sejawat, pegawai-pegawai syarikat, pelanggan dan tetamu syarikat.  

ETIKA BERPAKAIAN UNTUK LELAKI

Pakaian Lelaki:

i) Bagi Pegawai dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional, “Lounge Suite” atau “Bush jacket

ii) Seluar panjang dengan baju kemeja berlengan panjang dan bertali leher

iii) Pakaian baju melayu lengkap dengan bersamping dan bersongkok warna gelap.

iv) Pegawai dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional diwajibkan memakai tali leher / tudung / skaf korporat pada setiap hari Rabu dan di majlis-majlis rasmi Syarikat.

v) Baju kemeja berlengan panjang dan :-

a) berkolar baju Melayu cekak musang berbutang tiga

b) berkolar baju Melayu cekak musang berbutang lima

c) berkolar Nehru berbutang terselindung,

d) berkolar mandarin berbutang tiga.

e) berseluar panjang. Lengan baju jangan dilipat. Kemeja hendaklah dimasukkan ke dalam (tuck in).

f) Nehru suit yang diperbuat dari jenis kain dan warna yang sesuai:-

i)berbutang hadapan

ii)berbutang terselindung
 

ETIKA BERPAKAIAN UNTUK WANITA

Pakaian Wanita:

  1. Pakaian yang sesuai dan kemas serta sopan dipakai selari dengan amalan akhlak yang mulia.
  2. Pakaian yang dibenarkan adalah seperti berikut:

a) Baju kurung

b) Baju kebaya labuh dan longgar

c) Kemeja berlengan panjang dan berskirt labuh atau skirt dibawah paras lutut

d) Pakaian kebangsaan mengikut kaum

e) Kasut bertutup

f) Mengenakan perhiasan atau aksesori yang ringkas dan bersesuaian sahaja

PAKAIAN YANG TIDAK DIBENARKAN

Cara berpakaian yang tidak dibenarkan dalam waktu bekerja:

a) Berpakaian yang memberi sangkaan ianya seolah-olah hendak menghadiri pesta ataupun ke tempat perkelahan

b) Pakaian yang menjolok mata

c) ’Jeans’

d) Seluar pendek

e) Pakaian yang menutup muka

f) Kasut sukan dan selipar

g) Mewarnakan rambut bagi lelaki

h) Sut (kecuali dalam keadaaan yang memerlukan seperti untuk tugas luar)



Rupa-rupanya banyak protokol yang perlu aku patuhi untuk menjadi seorang setiausaha atau pembantu peribadi yang baik.  Selesai penerangan ringkas Kak Su, aku dibawa menemui Amley.
            Amley merupakan pembantu peribadi En. Hariz buat masa kini sehingga dua minggu akan datang. Dia telah pun meletakkan jawatan dan akan mula bertugas di jabatan kerajaan sebagai pegawai diplomatik. Mulanya aku fikirkan Amley juga berprotokol seperti Kak Su. Namun sangkaan aku meleset jauh. Amley lebih mesra. Dia mengajar beberapa pekara yang aku perlu tahu tentang En. Hariz dan rutin harian aku sebagai Pembantu peribadi En. Hariz. Mengikut penerangannya  kerja PA ini tak lah terlalu susah melainkan jika ada majlis-majlis besar. Aku hanya perlu mengatur jadual En. Hariz, memaklumkannya dan jika diminta aku perlu memberikan sedikit pendapat mengenai beberapa pekara berkenaan kerja dan peribadi En. Hariz.
            Amley sempat juga menerangkan kegemaran dan pekara yang tidak disukai En. Hariz. Kebetulan hari ini En. Hariz  tidak masuk ke pejabat kerana melawat tapak projek di Kedah. Sepanjang hari itu aku di beri penerangan dan di ajar pekara-pekara yang perlu, harus dan tak perlu oleh Amley.
            “Ok Amy, jumpa lagi Isnin nanti ya. You jangan risau En. Hariz okey orangnya. Dia memang nampak serius tapi sepanjang Abang Am kerja dengan dia belum lagi kena tengking. Tentang hal-hal buat surat atau kerja-kerja menaip Amy jangan ambil kisah sangat. Selalunya En. Hariz akan minta Aliya yang buatkan. Aliya setiusaha En. Hariz tapi Amy kena tahu dimana Aliya simpan fail-fail kerjanya di komputer.  In case Aliya tak datang Amy kena ambil alih tempat Aliya immediately.” Pesan Abang Am.
            Aku meniupkan semangat kedalam diri. Aku memilih jalan untuk berubah maka aku perlu berusaha. Aku berjanji untuk bekerja dengan baik dan berharap segalanya berjalan dengan baik.
            Aku mengambil keputusan untuk keluar berjalan-jalan sambil meninjau butik-butik pakaian disekitar Kuala Lumpur pada keesokan harinya. Aku memborong beberapa helai baju kemeja dari corak berjalur halus memanjang kebawah memandangkan saiz badanku yang sedikit besar. Aku perlukan corak-corak pakaian yang boleh menyamarkan saiz tubuhku. Walaupun sejak dua bulan ini aku sudah Berjaya menguruskan badan namun hakikatnya baju-baju aku masih bersaiz L.
            Aku membeli beberapa helai baju kurung dan seluar. Blaus longgar dan Jaket. Pakaian-pakaian yang aku rasa sesuai dibawa ke pejabat. Ada juga pakaian berjenama sepasang yang aku beli sebagai koleksi. Tak salah rasanya membuat pelaburan begini memandangkan aku juga sudah lama mahu mengubah penampilanku yang ‘Invisible’ ini


No comments:

Post a Comment