aa

aa

Tuesday 26 July 2011

AMY BOOKS OF LIFE-11

Alone in empty house

              BOSAN………………. Itulah yang aku mampu buat dalam seminggu ni. Bosannya tak kerja. Apa kata kalau aku balik rumah mak. Tapi…abah mesti marah punya kalau tahu aku dibuang kerja atau aku patut pergi melepak di rumah Pae atau Ann. Dah seminggu aku macam ni. Setiap hari mengemas rumah. Sampai habis store pun aku susun.
              Tadi aku buka internet adalah sikit kerja kosong yang boleh aku apply. Masalahnya aku nak lari bidang. Aku dah tak tahan nak kerja bidang aku. Dah lama aku tak jadi nakal macam dulu. Bila ingat balik kenangan aku masa belajar dulu rasa seronok sangat. Nakal aku ni. Pae dan Ann dah tak boleh nak joint aku dalam usia begini. Dua tahun ni banyak benda berubah. Ann dah berumah tangga dengan Joe. Si Pae dah jadi mak budak. Anak dia comel macam aku.
              Ann sejak nikah ni senyum saja. Dulu setiap kali gaduh dengan Joe dia mesti akan call aku. Aku ni kena lah jadi kaunselor tak berbayar. Tapi korang percaya tak kalau aku cakap aku dah setahun tak jumpa mereka. Dah setahun Ann nikah dan sepanjang masa itulah aku tak jumpa mereka.
              Boyfriend…aku memang tak ada. Solo sekarang ni. Bukan aku tak nak ada teman lelaki. Tapi masalahnya aku ni macam invisible. Aku jalan mana-mana pun tak ada siapa nampak aku. Nak kata tak comel muka aku dah macam Teddy Bear. Garang memanglah tapi tu semua masa dekat office. Luar office aku sangat ok.  Aku siap memasak dengan Kak Lida. Tapi itulah, Kak Lida tu perempuan bukan lelaki. Dia pun ada banyak urusan. Maklumlah wanita bekeluarga dan bekerjaya. Paling best pun aku mengikut dia pergi Tesco.
              Hari Isnin yang bosan begini apalah yang aku nak buat. Nak tengok TV tak ada cerita. Surat khabar pula cerita balik-balik politik. Aku memang tak minat. Aku rasa aku nak pergi berjalan-jalanlah petang ni. Mungkin Jusco atau Shah Alam. Aku pun dah lama tak shopping. Minggu ni bolehlah aku bawa balik sesuatu untuk mak dan abah.

Shah Alam-Plaza Alam Central
              Aku merayau-rayau sekitar pusat membeli belah melihat deretan baju kurung yang sentiasa ada disini. Memandangkan aku baru dapat habuan (pampasan) aku macam teringin pula nak belikan mak dan abah beberapa helai baju. Aku membelek beberapa helai baju kurung. Baju kurung aku sendiri pun hanya ada 3 helai.
              Setelah memilih baju kurung kedah bersaiz M untuk mak, aku ternampak baju kurung moden bewarna biru-hijau tergantung di suatu sudut. Tertarik aku melihat baju itu. Sungguh cantik dan lembut warnanya. Tiba-tiba ada seorang wanita bercermin mata hitam mengambil baju berkenaan. Hampa… baju cantik berkenaan dah bertukar tangan. Aku hanya mampu memandang. Sambil memerhati wanita tadi aku mendekati adik yang menjaga kedai baju itu.
              “Dik baju yang macam kakak tu ada lagi tak?” bisik aku pada adik berambut panjang yang berbaju hitam itu.
              “Alah kak, yang itu paling last” Jawab adik tadi sambil berjalan mendapati kawannya. Aku hanya mengekori dari belakang.
              “Yan ada lagi tak baju yang macam tu.” Tanya adik tadi pada kawannya.
              “Rasanya tak adalah. Kalau ada pun saiz S.” Jawapan adik yang bernama Yan tu menghampakan aku. Aku ni lupa nak update korang, sejak aku habis belajar saiz badan  aku telah mengembang dari M kepada XL. Wah…perkembangan yang menarik bukan. Itulah kesan sampingan bila aku banyak duit untuk makan Mc Donald dan KFC setiap minggu. Tapi tak boleh salahkan makanan segera sahaja. Entah, bila seorang diri aku lebih suka menghabiskan masa dengan mengunyah.
              Berbalik pada baju kurung tadi. Mata aku masih memandang wanita berkaca mata  hitam tadi dengan sejuta harapan. Harapan aku agar dia tak berkenan dengan baju itu dan meletak balik baju itu di tempatnya. Tiba-tiba ada seorang lelaki yang juga berkaca mata hitam menghampiri aku dan melanggar bahu aku yang tak berapa ketat skrunya ini.
              “Aduh..”desis aku. Sakit lah juga, kalau tak tak adalah aku nak mengeluh manja.
              “Maaf yer” kata lelaki tadi tanpa memandang muka aku. Malaslah nak gaduh-gaduh, aku buat bodoh sahaja. Lelaki tadi menghampiri wanita yang aku sedang perhatikan itu dengan muka yang boleh aku kategorikan sebagai tak berperasaan.
              “Cantik tak sayang?” soal wanita tadi bila lelaki itu mendekatinya. Pantas lelaki tadi membuka kaca matanya.
              “Oklah…” jawab lalaki tadi. Macam tak ada mood sahaja jawapannya. Agaknya dia ni jenis yang tak ada mood kot. Tak pun dia dan wanita tu baru sahaja lepas bergaduh.
              Aku yang berada disebalik deretan baju kurung di kedai itu hanya mampu membuat memek muka agar wanita tadi tak membeli baju itu. Rasanya saiz XL tu terlalu besar buatnya yang bersaiz M.
              “You rasa mama you boleh pakai baju warna ni tak?” soal wanita itu lagi. Aku menggeleng kepala. Alahai kan aku dah agak, bukan untuk dia. Tapi warna tu warna anak dara. Mak dara pakailah baju yang warna gelap sikit. Sempat aku membebel dengan nada suara yang perlahan. Aku berpura-pura membelek baju yang tergantung disitu.
              Tiba-tiba lelaki tadi datang menghampiri aku. Apa lagi, aku menggelabahlah. “Dia dengar ke?” Bisik hati aku.
              “Warna ni middle age sesuai tak?” soalnya padaku sambil tangannya menunjukkan baju kurung moden yang berwarna merah coklat. Coraknya abstrak dan dihiasi manic-manik dan labuci yang berkilauan.
              Dengan gugup aku menjawab. “Sesuai. Yang nak pakai ni bertudung tak?” Soalku.
              “Dia pakai selendang selalunya.” Jawab lelaki tadi. Aku tertunduk sahaja.
              “Kalau dia pakai selendang atau tudung, encik carilah yang warnanya lebih kurang warna begini.” Tunjuk aku pada warna tanah baju itu. Coklat kekuningan. Lembut dan cantik.
              “Tolong carikan.” Pinta lelaki itu. Pasti dia ingat aku pelayan di kedai ini.
              “Saiz baju mak encik?” soal aku semula. Ada tiga saiz yang tergantung. M, L dan XL.
              “Dia selalunya pakai L tapi dia nak bawa baju ni pergi majlis agama, jadi dia minta cari yang longgar sikit. Mungkin XL.” Kata lelaki tadi. Muka dia memang straight.
              Aku merapati budak bernama Yan sambil budak berbaju hitam itu hanya memandang. “Dik, warna yang macam ni ada tak?” soalku. Yan terus mengacukan warna tanah baju kurung ditanganku dengan selendang yang ada.
              “Kak, yang ni boleh?” Sua Yan. Aku mengacukan tudung tadi dengan baju yang berada ditangan. Amboi….mahalnya tudung ni. Mana tidaknya berlabuci dan bermanik juga. Tudung berwarna coklat kekuningan itu memang cantik jika dipakai bersama baju kurung ini.
              “Ini encik.” Sua aku kepada lelaki tadi. Wanita cantik itu merapati lelaki itu dengan lengang lenggok.
              “Bagus pilihan you sayang. Memang cantik baju dan selendang ni. Terima kasih yer adik.” Kata wanita tadi dengan senyuman. Baju yang aku minat tadi digantung semula. 
              “Saya bukan bekerja dekat sini,” balasku dengan senyuman. LElaki tadi agak terkejut namun dia hanya terus membuat bayaran di kaunter.
              Selesai membuat bayaran wanita tadi sekali lagi mengucapkan terima kasih dan melemparkan senyuman manisnya. Namun hampa lelaki tadi masih tak ada perasaan. Cuma bila dia melalui aku dia menundukkan kepalanya sedikit tanda terima kasih.
              Aku terus berlari mendapatkan baju yang aku idamkan tadi. “Yan…akak nak cuba bau ni. Fitting room mana” Budak perempuan bernama Yan itu agak terkejut namun ketawa bila melihat aku memeluk baju kurung ditanganku itu.
              “Dapat juga akak baju ni.” Kata budak perempuan berbaju hitam yang sedang menguruskan kaunter bayaran ketika itu.
              “Nasib baik dapat dik, kalau tak rugilah korang.” Ketawa terburai. Aku hanya tersenyum kepuasan.
              Setelah mendapatkan berberapa barangan yang aku perlukan aku terus membayar tiket parking. Sekali lagi aku berselisih dengan encik bermuka straight tadi. Hisshh…dia memang tak tunjukkan sebarang riak muka. Confius aku.

             

             

No comments:

Post a Comment