aa

aa

Thursday 21 July 2011

AMY BOOKS OF LIFE PART-10

 (Tired after 2 years)

              Don’t ever blaim my department on this metter. We are just follow the rules and bear in your mind that we have minutes it in last meeting. The SOP has been given and still nobody wants to follow it. This cannot 100% blaim on us Aku bersuara lantang. Steve terkedu. Bilik mesyuarat menjadi gamat.
              But Amy…this is cause by your side. Your department have not taking care of the item until this major things is happen.” Steve masih mahu bertegang urat dengan aku. Aku hulurkan Minutes of Meeting dan beberapa report.
              Look here, my inspector has been told all of you that the tank is not completed weld. We found so many defects during the visual inspection. You have signed this paper and I do believe that you acknowledge the problem. During the last meeting you have been agreed that  even we haven’t  meet the schedule we must follow the standard and what happen after that, you abanden our instruction and just do what you wanna do. As the HOD, I should ask my manpower to not handle this thing anymore.” General Manager Mr. Fei hanya menepuk dahi. Bukan niatku untuk bertelagah bergini tapi bahagian Production sudah melampau. Kami dikudakan. Quality Control Department tidak lagi mempunyai kuasa istimewa.
              Setelah dileraikan oleh ahli mesyuarat yang semuanya lelaki kecuali Fanny setiausaha Mr. Fei, jalan penyelesaian telah diambil. KPI bahagian Production akan ditolak memandangkan mereka tidak melakukan kerja mengikut Standart Operating Procedure seperti yang disarankan oleh ISO 9001:2008. Aku menggeleng kepala. Syarikat ini memang menguji kesabaranku.
              Aku dipanggil Fanny untuk bertemu Mr. Fei. Aku dah tahu. Ini mesti tak puas hati sebab aku malukan Steve tadi. Tapi aku rasa tindakan aku betul. Aku melangkah dengan yakin. Bunyi kasut tumit tinggiku berdetak kuat di lantai jubin. Sejak mengambil alih bahagian QC yang menjadi kerusi panas syarikat ini hidup aku bagai tak sempurna. Ada sahaja kesalahan yang nak di letakkan dibahu aku.
              “Amyliana, please sit down.”Mr. Fei bermuka manis.
              “I understand your situation regarding this matter but it is much more serius. We have to work as team. Not pointing other to solve the problem.” Mr. Fei cuba menyalahkan aku.
              Mr. Fei… in the beginning of the meeting I already put my self in a silence mood. I am not even a word, speak anything about this issue but when the production guy already over their limit I cannot stand to keep quiet anymore. This is related to my department. We have no power to control the production they won’t listen. Put your self in my inspector’s shoes. They work so hard then they have been blaim because of others mistake. Will you keep quiet?” Nada semakin keras, aku cuba mengawal emosi. Kalau silap langkah ku mungkin orang tua ni akan masuk ICU nanti.
              Aku dan Mr. Fei berbincang lagi. Itu dan ini, cara menyelesaikan masalah kami dan akhirnya aku terdiam.
              Look like we have no consensuson on this matter.” Mr. Fei menghulurkan sesuatu padaku. Sampul surat. Aku bagai sudah mengagak apa yang akan dilakukan syarikat ini kepadaku. Termination Latter dengan pampasan lima bulan gaji seperti yang tertera didalam surat tawaran kerja dulu.
              Thanks Mr. Fei for this latter, I don’t think that this will end like this. You have done the same thing to my ex-boss and now to me. Anyway thanks for let me to serve this company.” Ahhhh… bengangnya.
              Aku terus keluar. Aku melangkah, sama seperti mana bekas boss aku melangkah pergi. Seluruh Department aku bagai sudah tahu keputusan perbincangan aku dan Mr. Fei. Razlan hanya menundukkan wajah. Projek hasil tangannya yang pertama memang tak disangka membuatkan aku di buang kerja.
              Yus memandang aku sayu. Aku mencapai kotak untuk mengemas barangku. Aku mula rasa sebak. Dua tahun berbakti disini banyak yang aku pelajari tapi nampaknya bakat dan kesungguhan aku disia-siakan. Steve dari dulu sengaja membuatkan aku dipandang kecil pihak pengurusan. Nampaknya agendanya berjaya
              “Mem..”panggil Norlida, kerani bahagian QA/QC. Aku hanya berdehem menjawab. Sejak menjawat jawatan ini hampir setahun aku menjadi keras hati dan sentiasa bersikap tegas dengan staff-ku. Dalam tegas aku selitkan apa yang patut mereka lakukan. Aku cuba untuk menjadi ketua yang bertolak ansur bila mereka menghadapi masalah.
              “Mem…” Norlida mencapai tanganku. ‘Mem’ adalha gelaran yang diberikan En. Saifuddin bekas majikanku sebelum dia berkemas seperti aku sekarang.
              “Lepas ini kamu semua kena panggil Amy ‘Mem’. She will replace my seat and I hope she will be here for a long time. Apa-apa masalah sekali pun saya harap kamu dapat bekerjasama. Amy sememangnya muda dari kamu tetapi kini dia boss kamu. Amy…be strong and naikkan nama department kita semula.” En Siafuddin melangkah pergi.
              “Maaf semua. Saya dah berusaha dan saya terpaksa tinggalkan kalian semua. Yus mulai sekarang awak perlu lebih tegas dengan inspector  awak. Ingat, QC only belive fact and figure. Used your eyes and don’t trust anyone. Buat kerja kita seolah-olah itu hidup kita. Saya minta maaf sepanjang menguruskan kamu semua banyak kekurangan saya. Saya tegas bukan sebab nak berlagak. Tapi saya nak kalian faham ada perbezaan antara kita. Abang Mus, be focus 100%. Syam, baca banyak sikit code and regulation.
              Kalau selepas ini saya susahkan kalian saya minta maaf. Saya hanya mahu kita bekerja secara professional. Kak Lida. Tolong tengok budak-budak ni ya. Amy akan rindukan akak.” Aku memaut lengan Kak Lida. Dia dah sedu sedan menangis.
              Yus dan yang lain turut kelihatan sebak. Selum sempat aku melangkah Steve masuk ke pejabat kami.
              “I have told you don’t be too smart. See what happen” Steve dan Ah Kim menegurku sinis.
              “Kau tu yang gila kuasa Steave” Yus mula melenting. Tak guna nak mempertahankan aku. Mereka takkan mudah ditundukkan.
              “Apa you dapat bila macam ni. Kan bagus you just admit sahaja kesalahan you tadi.” Steve menambahkan api kemarahan. Pergaduhan bagai mahu bermula. Aku memandang kesemua staff dibawahku dengan pandangan berkerut. Semua terdiam.
              Steve, I hope you satisfy with what just happened today. As u understands we go out we get better offer. But u stay here makes trouble, and then interrupts others problem, you just suffering others life and last u got nothing.At last my department get increament for what they did. Knowledge for what they learn and experience for what they done but you. You got nothing…just nothing.” Aku senyum puas bila Steve mula bengang dan meninggalkan pejabat kami.
              Di luar syarikat kelihatan beberapa pekerja menghantar pemergianku. Mereka diantara pekerja yang selalu berungut dengan politik kotor disyarikat ini. Tak sangka aku yang mendengar rungutan aku pula yang tersingkir dulu.
              Aku mendekati Fanny. “My check will not be bounce is’nt it?” soalku sambil berseloroh.
              Nope, already flow in your account with angrily by the eagle.” Kata Fanny merujuk kepada Financial Controller.
              Aku bersalaman dan memberi kata semangat kepada yang mengiringiku kekereta. Vios hitam ini nampaknya akan bercuti panjang mulai esok. Duduk dirumah berehat sambil mencari kerja.
              Selamat tinggal A&D Holding. Terima kasih.

             

No comments:

Post a Comment